روانشناسی رنگ برند

پیشگفتار:

  • روانشناسی رنگ چیست و چگونه کار می‌کند؟
  • انتخاب رنگ برای برند ما چقدر مهم است؟
  • یک رنگ چقدر می‌تواند بر تصمیمات و حتی احساسات ما تأثیر بگذارد؟

رنگ نقش بسیار مهمی در درک یک برند ایفا می‌کند، به طوری که هنگام انتخاب آن شک و تردید و ترس زیادی ایجاد می‌کند. روانشناسی رنگ برای ساختن یک برند قوی استفاده می‌کند، برندی که می‌تواند با مخاطبان خود نیز ارتباط برقرار کند. در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا کمی بهتر روانشناسی رنگ‌ها و معنای برخی از رایج‌ترین رنگ‌ها در طراحی را درک کنید، از دانستن قدرتی که می‌توانند داشته باشند شگفت‌زده خواهید شد!

روانشناسی رنگ برند

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ‌ها به مطالعه رنگ‌ها و تأثیر آن بر رفتار انسان می‌پردازد. هدف اصلی آن این است که تعیین کند هر رنگ چگونه بر تصمیمات روزمره ما تأثیر می‌گذارد. در طراحی گرافیک، روانشناسی رنگ «رشته‌ای از علم است که تمام تأثیراتی را که رنگ‌های مختلف بر ادراک افراد می‌گذارند و اینکه چگونه می‌توانند بر رفتار، عواطف، احساسات، واکنش‌ها و حتی تصمیم‌گیری‌هایشان تأثیر بگذارند، تجزیه و تحلیل می‌کند».

آیا رنگ‌ها بر مشتریان من تأثیر می‌گذارند؟
آیا رنگ یک پیراهن می‌تواند مشتری را برای خرید آن ترغیب کند؟
آیا بسته‌بندی یک محصول خاص می‌تواند مشتری را وادار کند که یک برند را بر دیگری انتخاب کند؟

خوب بله، پاسخ به همه سؤالات به همین سرعت است، رنگ‌ها می‌تواند به طور مثبت یا منفی بر مصرف‌کنندگان ما تأثیر بگذارد. رنگ‌های مورد استفاده برای فروش یک محصول خاص می‌تواند واکنش‌های قدرتمندی ایجاد کند.

هنگام انتخاب رنگ لوگو یا حتی محصول خود باید در نظر داشته باشیم که ۸۵ درصد مردم معمولاً خرید خود را بر اساس رنگ انتخاب می‌کنند. این به طور مداوم با فروشگاه‌هایی که به فروش پوشاک اختصاص دارند اتفاق می‌افتد.

به عنوان مثال، بیایید تصور کنیم که یک فروشگاه در مرکز شهر داریم. مشتری دائمی داریم نام او میلاد است. میلاد فروشگاه ما را دوست دارد، هر وقت حقوقش را می‌گیرد می‌آید. ما یک فروشگاه خوب داریم، مشتریان زیادی داریم و همچنین یک وب سایت بسیار خوب داریم که همیشه فعال است. میلاد در این ماه وب سایت ما را مرور کرده است و کت مشکی را دیده است که ما در اول این ماه منتشر کردیم. میلاد بیست و نهم هر ماه حقوق می‌گیرد و وقتی می‌رسد از ما می‌پرسد که آیا ما کت رنگ مشکی را داریم؟ متأسفانه همه آن‌ها فروخته شده‌اند و باید دو هفته صبر کنیم تا انبار دوباره پر شود. به عنوان یک فروشنده خوب، فروشنده سعی می‌کند همان کت، اما رنگ قرمز را به شما بفروشد.

آیا میلاد این جایزه دلداری را خواهد خرید یا منتظر رسیدن کت رنگ مشکی می‌ماند؟

چرا باید از رنگ‌ها خوب استفاده کنم؟

اگر همیشه از رنگ‌های یکسان استفاده کنیم، مشتریان ما را به عنوان یک برند می‌شناسند. این به ما کمک می‌کند تا راحت‌تر به یاد بیاوریم. اگر تصویری را سیاه و سفید ببینیم، به خاطر سپردن آن دشوارتر از تصویری از رنگ‌هایی مانند زرد یا نارنجی خواهد بود. در ادامه مطلب قبل، تبلیغات با رنگ‌های زنده ۴۲ درصد بیشتر از کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند دریافت می‌شود. اگر فکر کنیم، طیف رنگی که در کمپین‌های تبلیغاتی انتخاب می‌شود، تصادفی یا تصادفی نیستند، تحقیقاتی در پس آن وجود دارد که به دنبال واکنش‌های خاص و همچنین دستیابی به یک مخاطب خاص است.

هر رنگ چه معنایی دارد

◄زرد.

رنگ زرد او روحیه خوبی را القا می‌کند و احساس خوبی را ایجاد می‌کند.

احساسات مثبتی مانند خوش بینی، شادی، هوش، شادی و انرژی را منتقل می‌کند. اگرچه دارای معانی منفی مانند ناامنی، حسادت، رنجش، خودخواهی یا دروغ است.

◄قرمز.

آیا رنگ او قوی‌تر و مورد علاقه مصرف‌کنندگان است؟ بیشترین استفاده در تبلیغات. این جسارت را القا می‌کند تا آنچه را که برای ما هزینه دارد انجام دهیم، قدرت، جذابیت و احساسات.

◄نارنجی.

انرژی، متقاعدسازی، انگیزه و اعتماد به نفس را القا می‌کند. وقتی به ویتأمین‌های نارنجی رنگ او فکر می‌کنیم، برخی میوه‌ها یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا که این رنگ را دارند به ذهنمان می‌رسد. هنوز هم این رنگ پیروان کمی دارد.

◄آبی.

این در مورد یک رنگ الهام بخش است. احساس آرامش و آرامش را به ارمغان می‌آورد. آرامش، اعتماد به نفس، موفقیت، عمق، وفاداری و حرفه‌ای بودن را القا می‌کند. این یک رنگ خوب برای یک تصویر شرکتی از یک اسپا است که پیامش این است: بیا مشکلات خود را فراموش کن و خودت را پیدا کن!

یکی از رنگ‌های با موفقیت بیشتر در مصرف‌کنندگان و همچنین در برند‌های مختلف پرکاربرد است.

◄ سبز.

اضطراب و ناراحتی را منتقل می‌کند. سم نیز با رنگ سبز نشان داده شده است. با وجود این، نشان دهنده دوستی، طراوت، احترام، زندگی و سلامتی است.

◄ بنفش

می‌گویند‌ایمان رنگی است، به همین دلیل بسیاری از مراجع دینی این رنگ را دارند. پادشاهان همچنین از آن برای نشان دادن شخصیت‌های مرتبط استفاده می‌کردند.

رنگی است که به طور گسترده برای محصولات زیبایی استفاده می‌شود. هم مفاهیم مثبت و هم منفی دارد. از جمله موارد اول، دینداری، روشن بینی، خرد و اعتدال است. و در میان دوم ما مالیخولیا، تنهایی و سازگاری داریم.

◄ صورتی.

برای تبلیغاتی که جنبه عاطفی را نشان می‌دهد استفاده می‌شود. رنگی است بسیار زنانه تأثیر مثبت زیادی دارد و احساساتی مانند محافظت، محبت، عشق، ظرأفت، معصومیت، ضعف و لطافت را جذب می‌کند. با این حال، یک نقطه ضعف نیز دارد. او از رنگ صورتی در زمان نازی‌ها برای نشان دادن همجنس گرایان در اردوگاه‌های کار اجباری استفاده می‌شد.

◄ سفید.

همچنین احساسات مثبت و همچنین منفی را منتقل می‌کند. وجه مثبت آن انتقال پاکی، نور، خیر، پاکیزگی و کمال است. و از طرفی احساسات منفی مانند سردی، پوچی یا نشاط کم دارید. در برخی کشور‌ها رنگ سفید نماد عزاداری است.

◄نقره‌ای

این رنگ ظرأفت، زنانگی، هماهنگی، پویایی و ثبات را منتقل می‌کند. همچنین با سردی و طمع همراه است.

◄ طلایی.

به معنای ماندگاری است. ارزش‌هایی مانند انرژی، تجمل، پول یا فراوانی را منتقل می‌کند. به طور گسترده‌ای در کمپین‌های تبلیغاتی جواهرات استفاده می‌شود.

◄ مشکی

سیاه به عدم وجود رنگ گفته می‌شود. این احساسات مثبت مانند رمز و راز، جدیت، ظرأفت و قدرت را منتقل می‌کند. و همچنین احساسات منفی مانند بدشانسی، نفرت یا بی‌هوشی را منتقل می‌کند.

◄ خاکستری.

رنگش خنثی تره یعنی کمبود خلاقیت و احساس. اگرچه به معنای نظم، پشتکار و مسئولیت نیز هست.

◄ قهوه‌ای.

این در مورد یک رنگ راحت است. ارزش زیادی ندارد، اما در دکوراسیون منزل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری

روانشناسی رنگ در برندسازی نقش مهمی دارد. استفاده صحیح از رنگ‌ها در برندینگ می‌تواند به تقویت هویت برند، جذب مشتریان و ایجاد ارتباط عاطفی با آنها کمک کند. در نتیجه:

  •  برندسازی با استفاده از رنگ‌های مناسب می‌تواند احساسات و ارزش‌های مرتبط با برند را به مخاطبان منتقل کند و آنها را به خود جذب کند.
  • هماهنگی رنگ‌ها با نوع فعالیت و صنعت برند می‌تواند اعتبار و قدرت برند را بهبود بخشد.
  • رنگ‌های خلاقانه و متفاوت می‌توانند برند را از رقبا تمایز دهند و در ذهن مشتریان به یادگار بمانند.
  •  رنگ‌ها می‌توانند احساساتی مثبت مانند شادی، اعتماد، امنیت و هیجان را در مخاطبان به وجود آورده و ارتباط عاطفی برقرار کنند.در هر صنعت و نوع برند، استفاده از رنگ‌ها باید با دقت و با توجه به هدف و هویت برند صورت بگیرد. همچنین، مهم است که رنگ‌ها با هماهنگی و تعادل در طراحی لوگو، وبسایت، بسته بندی و مواد تبلیغاتی برند استفاده شوند تا تجربه یکپارچه و هماهنگ برای مخاطبان ایجاد شود.

در ادامه بخوانید

اهمیت و ارزیابی کارت ویزیت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *